top of page

Duoen Yr, Fermin Fotiz bass, Morten Gran sax

Yr er en duo bestående av Fermin Fortiz på bass og Morten Gran på saxofoner.

Samarbeidet startet for 3 år siden, hvor de har spilt på kunstfestivalen på KunstaRena.

Musikken var i begynnelsen bygget på skrevne melodier og med looper som et grunnlag ved siden av bass og sax.

Det siste året har duoen kun basert seg på improvisasjon, der begge musikerne følger hverandre i dristige løp og grooves.

Musikken kan høres på som spontankomposisjon, der det manes fram melodilinjer som utvikles og dyrkes. Vi kan ane referanser til den nordiske jazzen, men også strekk mot sør amerikanske referanser.

I samspillet kan en ane det norske fjell-landskapet som strekker seg utover med lange og klare toner, der bassens fingerspill bygger og kryper fremover til begge finner fram til en naturlig slutt.

Det spennende er også når en kan ane mer urbane og sydligere bilder i musikken, hele tiden lavmælt og lyrisk. Noen ganger har basslinjene den ledende rollen, andre ganger stikker saxofonen avgårde og trekker frem melodiene til de oppløses og finner nye bilder å spille på.

 

Det er tilstedeværelsen i musikken som er essensielt, å være tilstede med øret og lytte, bygge oppunder og være på en musikalsk vandring, som et musikalsk vesen med to ben, det ene er bassen, det andre er saxofonen.

Duoen løvsang, Terje Evensen trommer, Morten Gran sax

Skjermbilde 2025-07-08 kl. 14.51.01.png

Musikken er kun basert på det vi kan skape med saxofon og trommer. De gjør noe med konsentrasjonen, der rytmiske figurer spiller opp mot toneløp, som danner grunnlag for akkorder, usynlige, men tilstedehverende. Å høre på musikken i ettertid gir en annen opplevelse enn den sterke tilstedehverelsen i studioet. Låtene fremstår som om de er komponert. Det dannes løp hvor sax og trommer spiller sammen, men også partier der de er hver for seg. Vi lyttet oss frem til der vi gir hverandre plass og spillerom. Partiene er kontrastfylte, med sterke og myke partier. Når vi går inn i hverandres solopartier, er en ren intuisjon, når det føles riktig. Å starte og slutte er alltid en utrolig følelse, det ligger et landskap og venter og musikken skapes ved å lytte, gjerne vende øret fremover....

Låtene har titler knyttet til trær, som gir så mye til landskapet, for øynene og ørene.
1. "Ospeløv," det var det treet som flyttet seg nordover ettersom isen smeltet. Det har en hvislende lyd i bladene, som høres i skogen.
2. "Sus", det er alltid en lyd i skogen, vinden leker med de store grantrærne og er på en måte det grønne hav...
3. "Flammebjørk", gir et utrolig spill i treverket, som gir inspirasjon til nye kunstverk.
4. "Løvsang", løvet gir lyd når det er på trærne og når det faller ned og blåser langs bakken.
5. "Løvfall", bare å høre på når løvet faller og se den sakte bevegelsen mot bakken, da er vi tilstede.
6. "Edel", mange tresorter blir betegnet som edel, som eik, svartor, lønn og bøk. De har en rik og unik struktur i treverket og er
meget holdbare.
7. Varmekjær," noen trær er mer varmekjære enn andre. de blir ofte de største trærne og strekker seg fra Sør-Norge og ned i Europa.
Trær gir så utrolig mye og har samspill med hverandre, som vi vil oppnå i musikken.!


Medvirkende
Terje Evensen, trommer
Morten Gran, sax
Opptak hos Abstract Goat, studio, mars-april 2022
Morten Gran, skulptur, foto, layout, web
Line Wælgaard, foto på cover

Amerika er en bil, Levi Henriksen tekst Terje Evensen trommer, Morten Gran sax

videostills-amerika-er-en-bil,medium_large.1448285313.jpg

Levi Henriksen bringer teksten inn i den store fortellingen og er en tredjedel av det som skjer på scenen. Terje Evensen tryller frem lydlandskaper med elektronikk og dundrende trommer, men også i et gnistrende lett perkusivt uttrykk. Morten Gran gir liv til scenen med filmbiter ofte tatt opp i lokale strøk av Follo i Akershus. Med live elektronikk av samplede motorlyder og sax bringes landskapet inn i et moderne uutrykk, men også noe som er i nærheten av norsk fjelljazz.

Vi ble etablert i forbindelse med en utstilling Morten hadde i Moss, Galleri Henrik Gerner i 2010.

Siden den gang har vi spilt på flere kunstscener, også antatt på Østlandsutstillingen i 2015.

Vi kan spille oss inn i små og store scener fra gallerier, litteraturfestivaler, jazzklubber osv.

”Jeg tenker på den byen i Amerika, Tulsa, Oklahoma, der de gravde ned en fabrikkny Plymouth Belvedere i 1957 for så å grave den opp igjen 50 år seinere En helvetes måte å behandle en slik bil på, spør du meg” 

 ”Roy Orbison er et land, bak solbrillene ei natt som aldri slipper dagen til Roy Orbison er et land, hver tåre en motorvei som tar meg hvor jeg vil Stemmen hans en ødslig prærie, som lærer en liten gutt å gå som en mann”  

Levi Henriksen tekst

 

Spillehistorie

2016, Lyr, lyre og lyrikk, festival i Vevring, “Amerika er en bi log Roy Orbison er et land” 

2015, Festivalen Sin, Moss, “Amerika er en bi log Roy Orbison er et land” 

2015, Østlandsutstillingen, “Amerika er en bil” 

2014, Ås kulturhus, ”Amerika er en bi log Roy Orbison er et land”, Levi Henriksen , tekst, Terje Evensen, trommer og Morten Gran sax, elektronikk og film. 

2012, Ås kulturhus, ”Amerika er en bil”, Levi Henriksen , tekst, Terje Evensen, trommer og Morten Gran sax, elektronikk og film. 

2012, Galleri Ramfjord ”Amerika er en bil”, Levi Henriksen , tekst, Terje Evensen, trommer og Morten Gran sax, elektronikk og film. 

2010, Galleri Henrik Gerner, ”Amerika er en bil”, Levi Henriksen , tekst, Terje Evensen, trommer og Morten Gran sax, elektronikk og film.

Mer info:

http://amerikaerenbil.no/

bottom of page